Hatósági bizonyítvány (HB)
Ügyleírás
Általános leírás
Ha a rendeltetésváltozás és a rendeltetési egység szám változás megfelel az országos, valamint a helyi építési követelményeknek és az önkormányzat a településképi bejelentést tudomásul vette, az ingatlan-nyilvántartásban történő átvezetés céljából az önkormányzat kérelemre 15 napon belül hatósági bizonyítványt állít ki az építmény, valamint az építményen belüli önálló rendeltetési egység rendeltetésének módosításáról és új rendeltetéséről, valamint az építmény rendeltetési egységei számának megváltozásáról és az önálló rendeltetési egységek új számáról.
A kérelem a következő esetekre vonatkozhat:
- 2013. január 1. után megvalósult rendeltetésmódosítás vagy rendeltetési egység szám változás igazolása (előzetesen településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni),
- 2013. január 1. előtt megvalósult rendeltetésmódosítás vagy rendeltetési egység szám változás igazolása (településképi bejelentési eljárás nem folytatható le rá).
Eljárás benyújtására jogosultak köre
Budaörs közigazgatási területén meglévő ingatlan tulajdonosa vagy annak meghatalmazottja.
Benyújtás módja
Nem természetes személy (cég, ügyédi iroda, stb.) a kérelmet elektronikus úton (i-form, e-papír) nyújthatja be; természetes személy a kérelmet elektronikus úton (i-form, e-papír, foepitesz@budaors.hu e-mail címre való megküldés) vagy papíron nyújthatja be.
Határidők
A hatósági bizonyítvány kérelemben való döntés határideje 15 nap.
Benyújtandó dokumentumok
- fényképek a megvalósult épületről, különálló rendeltetési egységekről,
- tulajdonosi hozzájáruló nyilatkozat, ha nem a tulajdonos nyújtja be a kérelmet,
- társasház esetén az albetét tulajdonosának hozzájárulásán túl a társasház működésére vonatkozó szabályoknak (jogszabályok, alapító okirat, SzMSz) mindenben megfelelő hozzájárulás
A kérelem tárgyától függően előzetes egyeztetés alapján:
- szakhatósági nyilatkozatok (országos építésügyi követelményeknek való megfelelés igazolásának céljából, szakkérdés esetén),
- felelős műszaki vezetői nyilatkozat, amennyiben a 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet előírja,
- építésügyi műszaki szakértői nyilatkozat a 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet 14. § alapján (ha nincs felelős műszaki vezető)
- közműnyilatkozatok használatbavételhez, 1 évnél nem régebbi kéményseprő nyilatkozat
A hatósági bizonyítvány elbírálásának szempontjai
A rendeltetésmódosításnak vagy rendeltetési egység szám megváltozásnak meg kell felelnie az országos, valamint a helyi építési követelményeknek. Szakkérdés esetén az érintett szakhatóság nyilatkozatát az ügyfél szerzi be.
A hatósági bizonyítvány feltétele (2013. január 1. után változás esetén) a rendeltetésmódosítást és rendeltetési egység szám megváltozást jóváhagyó – településképi bejelentési eljárásban hozott – pozitív döntés megléte.
A hatósági bizonyítvány feltétele a meglévő épület jogszerűsége és meglévő rendeltetése (használatbavételt igazoló okirat megléte, földhivatali tulajdoni lapon feltüntetett rendeltetés).
Fizetési kötelezettség
A hatósági bizonyítvány kérelem elbírálásának eljárása illetékmentes.
Eljáró szerv
Budaörs Város Polgármestere átruházott hatáskörben (Az eljárást Budaörsi Polgármesteri Hivatal Főépítészi Iroda folytatja le.)
Felettes szerv / jogorvoslat
A hatósági bizonyítvány ügyében érdemben hozott döntés ellen a közlést követő 15 napon belül Budaörs Város Önkormányzat Képviselő-testületéhez (2040 Budaörs, Szabadság út 134.) címzett - 5.000,- Ft értékű illetékbélyeggel ellátott - fellebbezéssel lehet élni. A fellebbezést Budaörs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete bírálja el, mely a sérelmezett döntést, valamint az azt megelőző eljárást megvizsgálja, melynek során nincs kötve a fellebbezésben foglaltakhoz.
Vonatkozó jogszabályok
- Budaörs Város Önkormányzat Képviselő-testületének Budaörs Város településképének védelméről szóló 28/2017. (IX.21.) önkormányzati rendelete,
- Budaörs Város Helyi Építési Szabályzatáról szóló 24/2014. (IX.29.) számú önkormányzati rendelet,
- Merengő utca és környékére vonatkozó 44/2000.(XII.01.) ÖKT. sz. rendelet,
- Településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet,
- Országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet.
Fogalmak
Önálló rendeltetési egység: meghatározott rendeltetés céljára önmagában alkalmas helyiség vagy helyiségcsoport, amelynek a szabadból vagy az épületen belüli közös közlekedőből nyíló önálló bejárata van.
Rendeltetés: az a használati cél, amelyre az építmény, az önálló rendeltetési egység vagy a helyiség létesül, illetve amire használják.
Rendeltetés-módosítás: az építmény, az önálló rendeltetési egység, vagy a helyiség használati céljának megváltoztatása.
Az űrlap E-önkormányzat portálon keresztül történő kitöltéséhez XXXXXXXX regisztrációval kell rendelkeznie!
Ügyintézés indítása
Az E-önkormányzat portál oldalon elérhető űrlapra sajnos közvetlen hivatkozást nem tudunk tenni, ezért az adott ügyet kérjük, hogy keresse meg a portálon! Tovább az E-önkormányzat oldalra
További információk
Az oldalon használt űrlap kitöltővel kapcsolatban a kormányzati ablak segítségvonalán tájékozódhat.
Az elektronikus ügyintézésről az alábbi elérhetőségeken további információk találhatóak:
Az űrlap ügyfélkapun keresztül történő kitöltéséhez ügyfélkapu regisztrációval kell rendelkeznie!
űrlap beküldése az ePapír oldalon
űrlap online kitöltése és beküldése iForm-al
BUDAÖRS - EPIT002 - ÉPÍTÉSÜGY - HATÓSÁGI BIZONYÍTVÁNY (HB)
Tovább a Magyarorszag.hu oldalraA magyarorszag.hu oldalon használt űrlap kitöltővel kapcsolatban a kormányzati ablak 1818-as segítségvonalán tájékozódhat.