menü lapozás balra
menü lapozás jobbra
Szabadszavas kereső a teljes weboldalon
Keressen utcanév alapján! A lakóhelyéhez tartozó információk (helyi képviselő, körzetes óvoda, iskola, védőnő, háziorvos)
Egyszerű kereső ikon
Egyszerű
Szabadszavas kereső a teljes weboldalon
Körzetes kereső ikon
Körzetes
Keressen utcanév alapján! A lakóhelyéhez tartozó információk (helyi képviselő, körzetes óvoda, iskola, védőnő, háziorvos)
Térképes kereső ikon
Térképes
Információk térképen
Térképes információk

Fakivágással kapcsolatos ügyek

Ügyleírás

Annak érdekében, hogy elkerüljük az élő növényzet rongálását, pusztítását, értékük csökkenését, valamint a zöldterületek indokolatlan megszűnését:

I. Közterületen álló fa esetén:

  • a fakivágás engedélyezését az erre rendszeresített kérelem nyomtatványon (Kérelem közterületen lévő fakivágás engedélyezésére) kell kezdeményezni, és az csakis véglegessé vált engedély birtokában végezhető.

     A kivágás kizárólag az alábbi esetekben engedélyezhető:

    • a fa
        • élet- vagy balesetveszélyes,
        • veszélyezteti a vagyonbiztonságot vagy vagyoni kárt okoz vagy
        • a szakértői vélemény alapján meghozott hatósági döntés alapján egyéb ok miatt indokolt,
        • építmény elhelyezése miatt
  • kérelemre vagy hivatalból a jegyző szakmai segítséget nyújt
      • a fakivágás szakmai indokoltságának eldöntésében,
      • a fakivágás rendelet szerinti jogi, illetve pénzügyi következményei megítélésében
  • a pótlási kötelezettség a kivágott fa törzsátmérőjének 120%-a
  • a fakivágási engedély a határozat véglegessé válását követő 1 évig érvényes.

    II. Nem közterületen álló fa esetén:

    • legalább 5 munkanappal a fakivágás megkezdése előtt az erre rendszeresített nyomtatványon (Bejelentés nem közterületen történő fakivágásról) kell bejelenteni
    • utólagos, haladéktalan bejelentés szükséges abban az esetben, ha a bejelentés miatti késlekedés testi épséget vagy vagyontárgyat úgy veszélyeztet, hogy a veszély elhárítása időben biztonságosan más módon nem lehetséges; a veszélyhelyzet a bejelentés mellékleteként megküldendő dokumentációban igazolandó, lehetőség szerint fényképfelvételekkel is
    • a pótlási kötelezettség a kivágott fa törzsátmérőjének 100%-a, kivéve:
        • természetes úton kiszáradt fa;
        • károsítók miatt beteg (szakértelmet nem igénylően megállapítható, pl. kórokozók, kártevők pusztítják, vagy egyéb nem élő károsítás, pl. jégverés, villámcsapás érte) fa;
        • a tulajdonosnak fel nem róható okból balesetveszélyes, illetve vagyonbiztonságot veszélyeztető (mert már meglévő fához, épülethez, vagy építményhez túl közel nő) fa kivágása esetén (e tényeket a kérelem/bejelentés mellékleteként megküldendő – fényképfelvételt is tartalmazó - dokumentációval kell igazolni), valamint
        • fényképfelvételeket is tartalmazó kertészeti szakvéleménnyel alátámasztott okból történő fakivágás esetén (kivéve az építési tevékenység miatt kivágandó egészséges fa)

    annyi fát kell ültetni, ahányat kivágnak.

    • Budaörs Város Jegyzője a pótlási kötelezettséget, annak határidejét és mértékét határozatban állapítja meg.

    III. Közterületen és nem közterületen álló fa kivágásának közös szabályai:

    • a kivágott fa pótlását lehetőleg a kivágással érintett ingatlanon kell teljesíteni
    • amennyiben a telepítésre a kivágással érintett ingatlanon nincs lehetőség, a pótlás részben vagy egészben pénzbeli megváltással teljesíthető
    • a pótlási kötelezettség nem tekinthető teljesítettnek, ha a fa az ültetéstől számított következő vegetációs időszak kezdetén nem hajt ki
    • a pótlási kötelezettség nem, vagy részbeni teljesítése esetén a hiányzó pótlás tekintetében pénzbeli megváltásra kötelezés, továbbá egyéb szankció (figyelmeztetés, pénzbírság) alkalmazására kerül sor
    • az engedély vagy bejelentés nélküli fakivágás szankciót von maga után (a fa pótlására vagy értékének megfizetésére történő kötelezés és 200.000 Ft-ig terjedő pénzbírság/kivágott fa)

    A fa fogalmát, valamint a pótlásra ajánlott, illetve a pótlásként nem ültethető fafajok felsorolását a rendelet tartalmazza.

    Budaörs Város Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2004. (V. 25.) önkormányzati rendelete Budaörs város zöldfelületeinek és zöldterületeinek megóvásáról, használatáról, fenntartásáról és fejlesztéséről.

    Eljáró szervezeti egység

    Eljáró szervezeti egység

    Igazgatási Iroda
    Igazgatási Osztály

    Ügyintéző

    Ügyintéző

    dr. Fortenbacher Katalin
    +36 (23) 880-433
    igazgatas@budaors.hu

    Benyújtás módja

    Benyújtás módja

    • személyesen, ügyfélszolgálatunkon (munkaidőben)
    • postai úton
    • elektronikus úton – jogi személy és gazdálkodó szervezet számára kötelező (az e-mail nem megfelelő)

    Elektronikus elérhetőség

    Elektronikus elérhetőség

    Budaörsi Polgármesteri Hivatal hivatali kapu adatai:

    Rövid elnevezés BOPMH, KRID:406132725

    Eljárás megindítása

    Eljárás megindítása

    Kérelemre, illetve bejelentés alapján

    Az eljárás illetéke

    Az eljárás illetéke

    Az eljárás illetékmentes

    Illetékességi terület

    Illetékességi terület

    Budaörs város közigazgatási területe

    Az eljárás jogi alapja

    Az eljárás jogi alapja

    • Budaörs Város Önkormányzat Képviselő-testületének a Budaörs Város zöldfelületeinek és zöldterületeinek megóvásáról, használatáról, fenntartásáról és fejlesztéséről szóló 29/2004. (V.25.) rendelete
    • Budaörs Város Önkormányzat Képviselő-testületének a közösségi együttélés alapvető szabályairól, valamint ezek megszegésének jogkövetkezményeiről szóló 12/2013. (IV.15.) számú rendelete
    • az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény
    • a települési zöldinfrastruktúráról, a zöldfelületi tanúsítványról és a zöld védjegyről szóló 282/2024.(IX.30.) Kormányrendelet

    Eljáró szervezeti egység

    Eljáró szervezeti egység

    Budaörs Város Önkormányzat Jegyzője

    Felettes szerv / jogorvoslat

    Felettes szerv / jogorvoslat

    - Nem közterületiingatlanon történő fakivágás esetében: Budaörs Város Önkormányzat Képviselő-testülete - Közterületen történő fakivágás esetében: Pest Vármegyei Kormányhivatal
    Az űrlap E-önkormányzat portálon keresztül történő kitöltéséhez XXXXXXXX regisztrációval kell rendelkeznie!

    Ügyintézés indítása

    Az E-önkormányzat portál oldalon elérhető űrlapra sajnos közvetlen hivatkozást nem tudunk tenni, ezért az adott ügyet kérjük, hogy keresse meg a portálon! Tovább az E-önkormányzat oldalra

    További információk

    Az oldalon használt űrlap kitöltővel kapcsolatban a kormányzati ablak segítségvonalán tájékozódhat.

    Az elektronikus ügyintézésről az alábbi elérhetőségeken további információk találhatóak:

    Ügyintézés indítása

    A településképi vélemény kérését ezen a felületen kell elindítani.

    Tovább az ÉTDR oldalra
    Az űrlap ügyfélkapun keresztül történő kitöltéséhez ügyfélkapu regisztrációval kell rendelkeznie!

    űrlap beküldése az ePapír oldalon

    űrlap online kitöltése és beküldése iForm-al

    Tovább a Magyarorszag.hu oldalra

    A magyarorszag.hu oldalon használt űrlap kitöltővel kapcsolatban a kormányzati ablak 1818-as segítségvonalán tájékozódhat.

    Betűméret:
    akadálymentesített ikon