Elektromos közbringarendszer kiépítésén gondolkodik Budaörs
2016. július 12.
Nyílt napot tartottak a Budaörsi Városházán a közbringa városi bevezetési lehetőségeiről 2016. július 8-án. A szakmai napon előadások hangzottak el az eddigi tapasztalatokról, megoldási lehetőségekről, és a Városháza parkolójában ki is lehetett próbálni többféle elektromos biciklit és rollert.
A szakmai napon elsőként Vágó Csaba kabinetvezető beszélt a városról, ahonnan a rendszerváltást követően indultunk, majd a sikerekről, és szót ejtett azokról az adottságokról is, amelyeken nem tudunk változtatni. Így például a biciklizést nehezíti a város egyutcás szerkezete. A főút forgalma ráadásul az M1-M7-es bevezető szakaszának fizetőssé tételét követően tovább növekedett, így ide nem lehet a kerékpáros forgalmat ráengedni. Ezért alternatív útvonalakon haladnak a kerékpárutak, a főúttal párhuzamos utcákban. Elmondása szerint a város nagy szintkülönbségei miatt első sorban az elektromos rásegítésű közbringa rendszerben gondolkodik a város.
Dalos Péter a Budapesti Közlekedési Központ részéről a MOL Bubi rendszer eddigi tapasztalatait osztotta meg. Elmondása szerint Budapesten most lesz kétéves a MOL Bubi, amely részeként 99 gyűjtőállomáson 1150 közbringa áll rendelkezésre. A közbringarendszereknek emellett lényeges eleme az informatikai háttér és a kerékpárosbarát közúthálózat is - emelte ki.
A rendszer kiépítése mintegy egymilliárd forint volt, osztotta meg, az éves üzemeltetés pedig ennek ötöde. Két év alatt több mint egymillió alkalommal béreltek Budapesten közbringát, és egyetlen baleset sem történt! Miután pedig köztudott, hogy a gyűjtőállomásokat térfigyelő kamerák védik, egyetlen lopásra sem volt példa.
A közbringa előnyeit ecsetelve kiemelte, hogy a biciklik 0-24 órában használhatók, és hogy jellemzően egyirányú utazásra fejlesztették ki.
Budaörs is vizsgálja a közbringarendszer kiépítésének lehetőségét. Az előkészítés részeként a Regionális Környezetvédelmi Központ (REC) munkatársai közvélemény-kutatást készítettek, szorosan együttműködve a Budaörsi Polgármesteri Hivatal és a Budapesti Közlekedési Központ szakembereivel arról, hogy a budaörsiek szerint van-e létjogosultsága a városban a közbringa bevezetésének.
A kérdőíveket több mint négyszázan töltötték ki online, illetve sokan papír alapon válaszoltak. A felmérés eredményeit Katona Attila a Regionális Környezetvédelmi Központ munkatársa ismertette.
A válaszadók jellemzően kocsival (54,7%) és busszal (49,5%) közlekednek Budaörsön belül, kerékpárral csak minden ötödik válaszadó. Ez az arány azonban megfelel az átlagos használatnak, így a felmérés viszonylag reprezentatívnak mondható - mutatott rá Katona Attila. A kerékpározók többsége (51%) csak szabadidős elfoglaltságként ül biciklire, 16,7 százalékuk kimondottan közlekedési célból, a többi válaszadó pedig mindkét okból előfordul, hogy kerékpározik (32,2%). A kutatást ismertetve Katona Attila kiemelte: a megkérdezettek összességében nagyon pozitívan fogadták a közbringa bevezetésének ötletét Budaörsön. A válaszadók kétharmada szívesen használná a közösségi kerékpárokat, és még azok is többségében jó, támogatandó tervnek tartják, akik nem vennék igénybe. Ezt támasztja alá, hogy a válaszadók 84 százaléka szimpatizál a közbringa bevezetésével.
A válaszadók jelentős része nyilatkozott úgy, hogy be tudná és be is szeretné illeszteni a közbringát a napi közlekedési rutinjába, így egy ilyen rendszer megsokszorozhatja a kerékpárral közlekedők számát a városban.
A használatot elősegítheti, ha jól kiválasztott helyeken, könnyen elérhetőek a gyűjtőállomások, ha megfelelő minőségűek a kerékpárutak, és megfizethető a szolgáltatás. Ezek az igények fordultak elő leggyakrabban a közbringa rendszer kialakításával kapcsolatos írásos észrevételek között. Ugyanakkor olyan észrevétel is volt, hogy legyen a kerékpárokon gyerekülés, ill. bevásárlókosár, vagy hogy legyen csatlakozás a budapesti Bubi-rendszerhez.
Vörös Ferenc a Public Bike System Hungary képviseletében az általuk üzemeltetett kaposvári közbringarendszerről adott tájékoztatást. Felhívta a figyelmet, hogy az elmúlt öt évben Európában megötszöröződött a kerékpározók száma, ami a közbringa rendszerek iránt is megnövekedett igényt támaszt. Tapasztalataik szerint a közbringarendszerek akkor működnek igazán jól, ha 300-500 méterenként található egy dokkoló.
Klimon Péter, a Közbringa Kft. ügyvezetője a Pedelec elnevezésű elektromos meghajtású kerékpár előnyeit mutatta be, amely a közbringarendszerhez jól illeszthető megoldás.
Az előadásokkal párhuzamosan, illetve azt követően egész délután lehetőség volt felülni a különféle elektromos biciklikre, rollerekre a Városháza parkolójában, ahol fiatalok és idősebbek is nagy élvezettel próbálták ki az eszközöket.